måndag 6 september 2010

upp och ner in och ut

någon mer som såg debatten på ettan? intressant.
rödgröna mot alliansen. det debatterades om skolan.
har sagt det innan och jag säger det igen. fy helvete vilka torrisar dom är, reinfeldt och hans "crew", om man nu kan kalla dom så. och inte en enda fråga kan dom svara normalt på, utan måste ut en runda i rymden och cykla omkring innan dom kommer med ett halvtaskigt, halvtydligt, halvsvävande, halvkorrekt svar. så jävla slingrigt. annat är det med ohly. raka rör vare här!
diskuterade med mamma, om dehär med människor med makt. dom känns så falska, eller ja, många utav dom. sitter däruppe på sina höga hästar och tycker dom förtjänat det, och tittar lite hånfullt ner på alla andra, tar lite foton med svältande mörkhyade barn för att vinna empati. jag har svårt som fan att ha förtroende för dom människorna. det ska bevisas mycket för att jag ska känna att, ja, jo, denna människan är ärlig och härlig! denna person bryr sig inte bara om sig själv, utan den vill verkligen göra skillnad.
jag sa till mamman min: men ser inte lars ohly ärlig ut? snäll på riktigt? han tittar den han pratar med i ögonen. han ger raka svar. han förklarar lugnt vad han tycker. inget jidder lixom, inget fiffel.
hon höll med mig.
med det absolut inte sagt att jag tror att han är någon slags frälsare. snarare så känns han som en riktig människa. något som andra makthavande inte ofta låter synas på utsidan sådär.
vi är ju alla människor.
vi är precis samma allihopa men med olika färger och bakgrunder.
det är fint och härligt. vi måste bara göra något bra utav denna soppan. vi är ingredienserna kan man väl säga. och en soppa blir ju godast med olika grönsaker i, det är inte så kul med kanske bara morötter. ellerhur?
vi måste enas om vilka kryddor vi ska använda, och hur länge vi ska koka soppan, och vilken kastrull vi ska använda osv. det måste vi vara överens om.
om detta skulle jag gärna skriva hela natten, men nu måste jag sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar