torsdag 4 februari 2010

egentligen

hur vet jag egentligen att jag helt följer min egen vilja och personlighet? är jag påverkad av min uppväxt, människorna omkring mig, vänner och skola? hur hade jag varit om jag växte upp någon helt annanstans? hur mycket av min personlighet ärvde jag av min mamma och pappa helt och hållet?
det finns olika teorier. det finns de som tror att när man föds är man ett tomt papper och att det fylls i efterhand och att allt som händer formar ens personlighet. sedan tror vissa att man föds som en person och att man har den personligheten resten av livet punkt slut. jag tror på både och.
kan man födas som svag? eller som stark? kan man födas med svagheten att kanske falla för grupptrycket och börja med tunga droger i ungdomen? eller födas så stark att man kämpar hela livet tills man är nöjd?
och grupptryck... det påverkas vi av utan att vi vet om det. om man tittar noga så ser man det. man behöver inte ens titta noga. det är så tydligt. hjärntvättat samhälle i min mening. ser alla ut som de VILL? och spelar det ens någon roll?
för länge länge sedan, tex renässansen osv, klädde dig alla precis likadant, man hade regler och riktlinjer och dockor sk. panoror, iklädda de kläder man "skulle" ha på sig skickades ut till de rika och kungliga så att de kunde sy upp liknande kläder som panodororna hade på sig. är kläder bara kläder? numera är det ens identitet. alltså vad säger kläderna om en själv när man ser ut precis som alla andra gör? och varför är det så? varför finns det ett sådant led som man rättar sig efter? för jo det finns ett sånt led hela tiden. när det gäller frisyr skor kläder och tom. beteende. hur hade det varit om vi var blinda? har vi människor, eller nutidens människor, ett behov av att passa in? är det som en slags drog? att så fort som möjligt man ser att de flesta börjar köpa domdär skorna från dendär affären så bara MÅSTE man köpa likadana, spelar ingen roll vad de kostar. och är man svag om man är en av dom? har man dåligt självförtroende om man klär sig som man "ska" och inte som man vill? man har kanske bara ett intresse för mode. men vad är mode? vem bestämmer modet? när man har vant sig vid det nuvarande modet så tycker man att det man hade på sig för några år sedan är otroligt fult och man förstår inte hur man kunde klä sig så. skickar man in hjärnan i ett hamsterhjul så att den vänjer sig?
jag skulle vilja se allt ovanifrån jorden och veta hur allas hjärnor fungerar helt enkelt. /x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar