söndag 3 oktober 2010

FRIENDSHIP

igår gick jag på stan med min mamma, lillasyster och älskade vän/bloggkompanjon. shoppade och mysade i den ruggiga helsingborgsblåsten gjorde vi. vi gick ner mot hamnen där vi hade bilen för att lasta av lite kassar, och reagerade på hur mycket pikébussar, polishästar och poliser det var överallt. sedan hör vi en massa brölande och flera hundra svartklädda människor med vita masker på huvudet kommer ut ifrån centralen. vi blev ganska rädda och trodde att det var rasistfittor eller något liknande. jag pratade med poliserna och fick reda på att det var fotbollsmatch, göteborg-helsingborg. shitt, hur kunde vi missa det, faaaiiil, hur kunde vi välja just denna dagen att gå på stan.
anyways, vi var ändå där och dessutom hungriga. vi satte oss på ett fik, glömde bort dom läskiga sjuka människorna som gör fotboll till något hotfullt när det borde vara kul. emellanåt ser vi hur maskbeklädda killar springer runt i små gäng, som att dom springer från polisen eller något. det är laddad stämning, som att något kommer hända eller pågår.
helt plötsligt är alla precis utanför fiket där vi sitter, saboterar uteserveringen, skriker dricker öl och är jävligt hotfulla. där är fullt med poliser, ridande poliser och polishundar. folk kastar rökraketer, nånting börjar brinna och det är helt kaos. alla göteborgare har vita masker på sig. för polisen inte ska kunna identifiera dom antagligen och kanske för att dom på nåt förvridet konstigt sätt tror att det är coolt. mitt i allt står det även familjer, någon har ett litet barn på axlarna. va!? hur resonerar dom? hur tänker dom? lördag med familjen, ta på sig sina vita masker och åka på huligantripp till helsingborg. what the hell happend. anyways, det hela lugnar ner sig, idioterna vandrar vidare(tror vi) och polisen försvinner. och det är då det smäller, blodbad skulle man väl inte kunna kalla det, men för mig som aldrig sett något liknande någon gång förutom på tv, blir helt skakis, hjärtat fick jag stoppa tillbaka inuti kroppen sen för det hoppade ut. väldigt mycket för djuren. hundarna blev sparkade på. dom kastade raketer och ölburkar på hästarna. det var ett litet gäng som dök upp från ingenstans och ville bråka, två stycken rök ihop som sen dröjde det 2 röda sekunder och alla hade samlats i en hög av hat. jag la huvudet i händerna så jag såg inte allt men det var katastrof. jag såg en batong lyftas i luften och slås ner på en liggande människa. och all denna bristande empati för fucking djuren! ok är man med i leken får man leken tåla, killarna skiter jag fullständigt i för dom har valt själv, dom ger stryk och dom får stryk, men hur fan i helvete kan man göra illa djuren. det kommer jag aldrig fatta.
allt detta förbannade hat.
var ska vi göra av det.
går det att lösa?
kommer det alltid finnas människor som är körda i huvudet? ja det kommer det.
tyvärr. men jag tror att i detta samhället med dom stora klyftorna och klassskillnaderna gör att det finns mer hat än det borde. för många människor känner sig utanför i samhället.
dörrarna är stängda.
för det handlar inte om fotboll, vad man hejar på och vem som vinner.
det handlar om hat.
rent och skört hat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar