torsdag 13 maj 2010

vad är frihet?

det är såhär kor ska ha det!
ellerhur?!
inte som några jävla objekt som aldrig andats utan växt på buskar på affärens lager.
kor grisar och kycklingar är sällskapsdjur med känslor precis som hunden och katten.
är ni medvetna eller låtsas ni att det inte finns, eller skiter ni i vilket?
folk brukar fråga om det inte är jävligt jobbigt att vara vegan, hela tiden tänka på vad jag inte kan äta och behöva läsa innehållsföreteckningar. det är ju mitt val. det är inte så att jag är allergisk och skulle dö av en korv. det är mitt aktiva val som jag gör varje morgon jag vaknar. det är inte jag som är konstig-, enligt mig är det snarare så att alla runt mig borde bli mer medvetna.

god låtsas-rom(heter det rom?) gjord på tång.


om man tvunget vill äta ägg. så ska man äta sånahär! kolla på äggulan. helt gul. sen kolla på dom i affären, dom stinker rövhål och som är typ ljusgula därinne. dessa är köpta på en bondgård där hönsen går fria och får äta gott.



åååh vad jävlA cpgoda dom var. när vi åker till mormor&morfar har vi gjort det lite till tradition att laga mat ihop. mormor och morfar har fyra fosterbarn och morbror har en flickvän med två barn och två fosterbarn. det är vegetarianer och köttätare om vartannat. förra gången så gjorde vi hamburgertallrikar och provade vi nötburgare, recept ur boken vadå vegan skriven av lisa glåmark. dom rutinerade köttätarna ville hellre ha dom veganska nötburgarna och ville så gärna ha receptet! sensation! rekommendation! hade kunnat äta dom varje dag till frukost lunch mellis och middag. helt enkelt.





en pAj som jag kastade ihop en dag. dog fullkornsdeg, mixade ihop det jag hade i skafferiet, krossade sesamfrön, fullkornsmjöl, sojamjöl, nötter, osv. sen la jag på massor med spenat, broccoli, paprika och tomat som ni ser. det blev jättegott. ser kanske lite torrt ut men man kan göra en god dressing utav vad man vill och i mitt fall sojacremefresch/sojayoghurt av alprosoja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar