torsdag 25 mars 2010

torsdag

jag läste ut flyga drake fort, för jag fastnade. förutom att den är helt otroligt bra, så tänkte jag litegrann.. bokens huvudrollsinnehavare växer upp i afghanistan. han flyttade till USA när kriget förvärrades. kriget var hemskt i boken, det var säkert hemskare i verkligheten. så många barn som blev föräldralösa och så många fruar som blev änkor och så många hus som blev taklösa och så många blommor som vissnade. krig är hemskt. men det som jag kom att tänka på var, att, dom länderna som varit med om såna katastrofer, krigsländer, dom håller ihop så tajt, albaner, serber, afghaner, osv.
det gör inte vi i sverige. vi har ingen såndär "laganda" lixom. det beror kanske på att vi som land inte kämpat tillsammans någon gång, någonsin. vi har ju aldrig varit med om något krig, vi bara hjälpte nazisterna. som några fega jävlar hjälpte vi nazistjävlarna. stack svansen mellan bena gjorde vi. om man har en svensk flagga på tröjan är det ju rättså nazistiskt, det tycker jag med. hm vet inte vart jag vill komma.. men vi är lixom inget sånt starkt folk.
eller så är det dom som har fel, för dom länderna som krigat förritiden, dom hatar ju fortfarande varandra. fortfarande, för vad deras farfarsfarfarsfarfars fäder gjorde. det är ju knäppt. alla är ju människor. alla är ju jämlika. vart man kommer ifrån har ju fan ingen betydelse. det visste jag ju redan. skönt att jag kom fram till det nu genom att skriva ner det, skrev ner bollen i huvudet lixom, rätade ut saker och ting. hjälper oftast, testa.

soliga hälsningar eran vän x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar