lördag 13 mars 2010

hytter med näven

de unga tjejerna som är påväg in i tonåren och sedan ska bli vuxna kvinnor och kanske mammor, är de inte otroligt präglade idag? mer präglade än jag kan tänka mig att jag var? nu var det inte hemskans många år sen jag var 12-13-14! det får jag inte påstå. var det för jag växte upp i ett lite mindre samhälle? har storstäderna alltid varit likadana? jodå jodå jag jag hade stringtrosor sminkade mig noppade ögonbrynen alldeles förskräckligt små och rakade benen drack pappas sprit ut petflaska. hör inte det till? prova på.
jag har en känsla av att detta är mer, massivare, mer utseendefixerat, jobbigare för de unga tjejerna att passa in.
igår läste jag en krönika. rupriken löd: Landet med flest fjortisar i världen? jag har ju bara bott i sverige men ja, kan absolut vara möjligt! krönikören skriver om bloggare som Sofi Fahrman och Elin Kling, hon skriver om hur osäkra de verkar vara, och att vi i landet lagom verkar tycka det är helt underbart när någon säger åt oss vad vi ska göra. det kändes som en riktig fullträff för mig då jag känner precis likadant. det har alltid funnits modeikoner men att någon står och säger, titta, detta är alldeles rätt, köp detta. nu! annars är du nobody. typ. det känns så in i helvetes fel. som tjejen i krönikan skriver, och jag citerar; "elins och sofis jobb är att säga vad andra ska ha på sig, och redan där känns det fel för mig. ingen kan egentligen ha 'auktoriteten' att göra det. för mig är detta någonting som i sig är ganska fult" -så skriver hon. håller ni inte med?
jag kan inte komma på en enda ung "förebild" som skriver om annat än fester, mode, pengar, kändisskap, plastikoperationer, läppförstoring, löshår, tandblekning, listan kan göras lång över alla dessa ytligheter. finns det någon tjej vars blogg är omskriven pga hennes konst? dikter? fotografier? inte? nej.
okej visst det blir mer och mer jämställt, tjejerna tar över, de tjänar stora pengar, pga hur elakt dom skriver om andra på sina bloggar, om vad deras bröst från sturekliniken kostade. (I DONT CARE)
frågan: kan en tjej idag - bli känd, omtalad, rik på något annat än sitt utseende? går det?
har kissie bra självkänsla? ICKE SA NICKE.
men alla går runt i detta jävla hamsterhjul! instängda, präglade. nänänänä jag står UTANFÖR denna bur, jag hänger inte på, aldrig livet.
x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar