tisdag 15 juni 2010

gröna fält

copywright google

inofficiellt meddelande till min kompanjon: oskar linnros album tilltalar mig förvånansvärt lite! jag har varit svag för ack sundbyberg och såklart från och med du. men resten.. njaaaa.. det fanns nog bara en enda låt till som jag gillade. bara my oppinion!

kanske inte varendaste varenda dag, men jag skulle vilja påpeka väldigt ofta, så tänker jag på hur tacksam jag är. jag tackar inte gud för jag tror inte på gud, men jag tackar dom högre makterna vilka dom nu är, att jag är där jag är. när jag åker bil så tittar jag ut och jag är glad över att det jag ser inte är nerbombade hus, döda människor och tiggande hungriga barn. när jag hör åskan bland molnen så ler jag mot himlen för jag vet att det kunde varit bombplan i ett annat, för oss, främmande land. mina föräldrar lever och jag och mina syskon är inte döende i malaria eller hiv. är det många fler häruppe i väst som tänker likadant? tränger man bort det? man ska inte överösa sig själv med att tänka tänka och tänka på det. det gör ingen nytta att må dåligt över att så många andra mår dåligt. men jag tror det är sunt att åtminstone vara medveten om att våra vardagsproblem skulle kunna vara så mycket större och fler. jag känner mig nästan religiös för jag inser att jag har knappt några problem alls. jag har allt man behöver! vi är så hjärntvättade med denna livsstilen. om man tar ett steg utanför boxen, utanför köphysterin, utseendeshysterin, bli-sedd-hysterin och allt som råder hela tiden, så är jag försäkrad om att man mår mycket bättre. jag undrar ibland vad det är som gör att jag hamnade just här, varför jag hade denna turen att inte födas bland översvämningar, förorenade floder och krigande människor. jag har rättså lite respekt för oss vita feta människor. vi har våra fabriker där nere i det land som har billigast erbjudande. våra tyger färgas och smutsar ner deras vatten, tillåter barnarbete och ger dom mindre lön än någon kan förstå. medan vi som är lyckligt lottade borde göra allt vi kan för att hjälpa dom som inte hade den turen. detta kan jag skriva om i flera dagar. det hade jag verkligen kunnat, för det finns så mycket jag är ledsen på. men istället kanske man kan kolla runt problemet och tänka på vad man kan göra. jag vill volontärarbeta. jag kanske kan sprida lite glädje på en liten liten fläck. men det är det värt! det är mitt mål, att göra minst en resa.

jag hatar orättvisa. jag hatar girighet. jag hatar maktgalenskap. jag hatar egoism.

yours faithfully, x


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar