söndag 13 juni 2010

den rosa elefanten i rummet...

den rosa elefanten i rummet är uppenbar och väldigt synlig men folk lyckas ändå ignorera och prata runt det.
så är det med jordens kritiska situation och dom stora människorna som skulle kunna göra något åt saken, dom som säger så jävla mycket men ändå inte lyfter ett lillfinger för att förändra. det är bullshit. det går att göra så jävla mycket, det gör det. dock kan inte jag som ensam lägga ner alla kärnkraftverk i världen. det kan jag inte. inte ens med min starka vilja.
men vi alla kan dra vårt strå till stacken. man fattar mer och mer att det är bra att äta vegetariskt, människor börjar fatta att det inte är ett sätt att svälta, man börjar inse att man KAN få i sig allt man behöver, man är inte beroende av kött. gillar man kött så gör man, och jag dömer ingen. jag har tur som inte har någon dragning till det och inte saknar det.
MEN genom att iallafall vara öppen för vegetariskt, välja det ibland, någon gång i veckan, och dra ner på köttet, det tycker jag är ett fint bidrag bara det. och kanske välja närproducerat när man väl äter kött. man kan köpa sojafärs för 9.90kr/hg och det är jättebilligt, håller jättelänge. det är billigare än kött och du vet inte hur länge dedär köttet har legat där i köttdisken och köttat sig. jag brukar tänka på hur tacksam jag är över att slippa äta kött; för det känns så jävla ofräscht, alltså bakterier och.. asså det är något dött man äter. det är äcklande. matade min köttpojkvän med sojafärs och spaggisar och det var mer än godkänt, han älskade det! han som inte ens fattar grejen med att inte äta kött. så jävla manligt. men jag knådar på honom, det gör jag, det ska nog bättras, han och hans åsikter.. he he.
jag är inne på en massa villospår, men det jag vill säga är, att jag tror alla äter så mycket kött för att man är van vid det. man har skinka på mackan, man äter korv till lunch och man äter köttfärslimpa på kvällen. detta behöver rubbas. bilavgaser står för 30% av koldioxidutsläppet. jag vet inte hur mycket korna och stackars djuren står för, men det är en hel del!
varför inte byta ut den där soggiga korven någon gång då och då liksom?
det är det jag vill få fram! byt ut köttet för helvete. en korv är inte ens kött, det är typ 0,006% kötthalt.
tack och hej. x.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar