måndag 30 augusti 2010

eko

idag var jag och klippte mig och färgade håret. hos en ekologisk frisör! spännande. mormor som tipsat mig, min ekogalna mormor.
"energiklippning" använder hon sig av. klipper lixom med hjälp av energin.
och när det gäller färgningen; hon jobbade som vanlig "kemisk" frisör i ca25 år först, men blev så pass sjuk av alla kemikalier och starka medel att hon inte kunde fortsätta.
då utbildade hon sig till "ekofrisör".
färgerna består endast utav naturliga medel. hon kokar ihop olika blad och växter, gör sedan gegga av nermalda örter och växter och tillsätter tex honung. men det kan vara olika med olika färger såklart.
mitt hår som är till hälften blekt (utväxt) och till hälften min egen hårfärg (tråkig brun nyans), blev gyllene nougat. är jätteimponerad av resultatet. ska färga det några gånger till, fick med mig pulver hem som jag ska blanda med te eller kaffe samt tillsätta honung.

hon tipsade även mig om en superdrink hon dricker varje morgon, innehållande blåbär, nypon och nässla. det är i torkad/pulverform men utan tillsatser och hon blandar det med juice. det är alla vitaminer man behöver! hon har superrent blod och är aldrig sjuk eller förkyld, och hennes naglar och hår är i toppform.
spännande, jag ska absolut köpa hem grejerna och testa om jag kan göra det till en rutin.
jag behöver antagligen vitaminer fastän jag försöker få i mig allt, men det kan aldrig bli för mycket. och jag ogillar verkligen tabletter.

idag har jag och autistiske simon (familjens helgbarn) och vovven gått en långlång runda, nu ska vi köra och handla kvällsmat. bra träning för honom att följa en inhandlingslista osv.
för mig blir det nog raw food pizza, vi får se hur det går!
local natives sjunger för mig idag. dom är underbara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar